Den här sidan är till för skolor, förskolor, kommuner och berörd personal
MCS är ett dolt handikapp. Det syns inte alltid hur man mår eller om man reagerar eller får symptom. Eleven kanske inte alltid kan avgöra att han eller hon reagerar på något förrän senare. Dessutom kan de första symptomen vara ”hjärndimma” och svårt att tänka, vilket gör det ännu svårare att formulera hur man mår. Eleven har ofta en önskan om att vara som alla andra och kanske inte berättar om sina eventuella symptom av den anledningen. Många biter ihop under skoldagen. En elev med MCS mår bra av en stöttande miljö utan ifrågasättande. Tänk också på att en elev med MCS mår bra och fungerar som vilken elev som helst – i en frisk miljö!
Vad är MCS?
Folder: MCS Folder sid 1 och MCS Folder sid 2
Vad är parfym?
Läs vår information om vad parfymer är och varför så många får symptom: Parfymerade produkter i skolan
Hur informerar man om parfymer, parfympolicy och MCS i skolan?
Att få en fungerande skolgång för en elev med MCS handlar bara om en sak: information. Hur man informerar är alltså helt avgörande för hur framgångsrik man är i att skapa en bra miljö där alla kan delta. Går inte informationen fram på ett bra sätt riskerar eleven att uteslutas ur skolan. Läs våra tips och råd här: Om Information
Det är viktigt att formulera en parfympolicy som är tydlig för alla!
Har man en tydlig policy är det lättare att förstå och ta in informationen. Det blir också enklare att hänvisa till en policy i arbetet med att skapa en parfymfri skola. Här är ett exempel på hur man kan formulera en parfympolicy: Parfympolicy.
Hur informerar man skolans elever och föräldrar om parfympolicyn?
Brev att sända föräldrar för att informera om att skolan har en parfympolicy: Parfympolicy
Påminnelse om parfympolicy: Brev Klassrummet är till för alla
Lägg gärna in den här texten i den allmänna information om skolavslutningar: Påminnelse inför skolavslutning
Skyltar och Affischer att sätta på vägg, entré och i anslutning till klassrum:
Parfymfri zon att sätta i entréer.
Här går barn som.. att sätta i anslutning till klassrum eller avdelningar där det går barn med MCS.
Tack för att du visar hänsyn att sätta i anslutning till klassrum där det går barn med MCS.
Gå alltid igenom med elev och förälder hur symptombilden ser ut
Be föräldrar och elev fylla i: Checklista
Om incidenter ändå inträffar, säkerställ att det inte händer igen
Schemabrytande aktiviteter behöver förberedas och planeras i god tid
MCS i skolan – en presentation
Powerpoint: MCS i Skolan
Pdf: MCS i Skolan
FAKTA
Ca 8% av 16- åringarna rapporterar besvär av parfym i skolan. (Regionala miljöhälsorapporten 2013)
Parfymer innehåller hormonstörande ämnen som kan ge ADHD-liknande symptom: Analys av parfymer.
Tillbaka till skolan Information om tecken på bristande skolmiljö
Noah, 12 år, berättar hur han påverkas av andra människors val av hygienprodukter: Sjuk av parfymer
Lista med exempel på parfymfria produkter: Parfymfria produkter